جمعه
31 فروردين 1397
4. شعبان 1439
2018 Apr 20

 

بانک اطلاعاتی شهرستان بیرجند
مشاهده کامل خبر
برای جلوگیری از سودجویی واردکنندگان متخلف و گران‌فروش خودرو بایدکمپین «خرید خودروی صفر خارجی ممنوع !» تقویت شود      

در هفته های اخیر خرید خودروهای صفر به طور جدی کاهش یافته است و متعاقب آن، اکثر خودروهای موجود در بازار، نسبت به ماه گذشته کاهش قیمت داشته اند. با این حال و برغم این که خودروسازان با انباشت خودرو مواجه هستند، قیمت رسمی خود را کاهش نمی دهند و متقابلاً مردم هم تمایل سابق به خرید خودرو را ندارند.همچنین برخی خودروسازان داخلی که در سال های گذشته، به ندرت فروش اقساطی داشته اند یا اصلا نداشته اند، در مواجهه با شرایط جدید به طور جدی تری ناگزیر از فروش اقساطی شده اند تا بلکه بتوانند خودروهای موجود در انبار را بفروشند.با این حال، بازار خودروهای صفر همچنان کم رونق است و مردم همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت ها و ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی هستند.

از طرف دیگرچند وقتی است در شبکه‌های اجتماعی کمپینی به راه افتاده تا با نخریدن خوروی صفر از کمپانی‌های ایرانی، آن‌ها را مجبور به کاهش قیمت خودرو کنند. کیفیت و قیمت خودروهای ایرانی، همیشه یکی از چالش‌های مردم بوده و آن‌ها در همه این سال‌ها با مقایسه قیمت خودروهای ایرانی با نمونه‌های با کیفیت خارجی آن، عرضه انحصارطلبانه در بازار خودرو را ناعادلانه می‌دانستند. اما در همه این سال‌ها، بهانه‌هایی چون «تحریم» موجب می‌شد تا کمپانی‌های تولید خودرو در ایران، قیمت‌هایشان را کاهش که ندهند، هیچ، حتی موجب افزایش آن هم شوند.

بهای برخی  خودرو در کشور تا چند میلیون کاهش یافته و خیلی‌ها این را تأثیر حرکت مردمی می‌دانند

پس از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در وین، خیلی‌ها منتظر بودند با گشایش‌های اقتصادی که صورت می‌گیرد و مهم‌تر از آن برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، قیمت خودروی داخلی کاهش یابد؛ اما نه‌ تنها قیمت‌ها کاهش نیافته، بلکه خودروسازان اصرار بر افزایش قیمت دارند، تا جایی که مدیرعامل یکی از خودروسازها، از احتمال افزایش قیمت خودرو نیز خبر داده بود.

 

همین مسأله موجب شده تا مردم در شبکه‌های اجتماعی کمپینی راه بیندازند و همدیگر را به نخریدن خودروی صفر تشویق کنند تا موجب کاهش قیمت خودرو شوند. گزارش‌ها نشان می‌دهد در چند وقت اخیر، بهای خودرو در کشوربین 500 هزار تا سه میلیون کاهش یافته است و خیلی‌ها این را تأثیر این حرکت مردمی می‌دانند.

 

برخی‌ها مانند سعید لیلاز بر این باورند، این دست حرکت‌ها فوران خشم انباشته مردم علیه خودروسازان است و عده‌ای دیگر مانند احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان، معتقدند تشکیل این گروه‌ها تأثیری به لحاظ روانی در بازار نمی‌گذارد و مشتریانی که نیاز به خودرو دارند، از بازار خودرو می‌خرند.

 

 

 

80 هزار خودرو در انبار یکی از خودروسازان داخلی

عدم خرید خودرو توسط مردم باعث شده است خودروسازهای داخلی با انباشت محصول در انبارهای خود مواجه شوند.به گزارش عصر ایران، مشاور ارشد رئیس جمهور با اعلام این خبر گفت: هم اکنون کمبود عرضه وجود ندارد ولی به طور جدی با کاهش تقاضا مواجه هستیم.اکبر ترکان که در یک گفت و گوی زنده با رادیو اقتصاد صحبت می کرد، افزود: تقاضا به حدی کم است که هم اکنون یکی از خودروسازان مجبور شده است در انبار خود 80 هزار خودرو نگهداری کند.

 

 

 

بازار خودرو در سراشیبی قیمت‌‌/ افت ۲۰۰ هزار تا ۲.۵ میلیون تومانی قیمت داخلی‌ها

 

اگرچه تولید خودرو در کشور به روزهای اوج خود طی سالهای گذشته نزدیک می‌شود؛ اما ساز منفی که بازار خودرو و مردم برای خودروسازان کوک کرده‌اند، منجر به کاهش قیمت به کمتر از نرخ کارخانه رسیده است.در شرایطی که طی سال‌های گذشته در مردادماه، بیشترین رونق بازار خودرو را در کشور شاهد بودیم، امسال بازار خودرو با رکود شدیدی همراه است و قیمت‌ها در این بازار همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد.

تخفیف 26 میلیون تومانی در عرضه برخی خودروهای چینی!

به گزارش فارس، در این میان، قیمت خودروهای خارجی نیز در بازار با روندی کاهشی همراه شده است، به‌ ویژه که در مورد خودروهای چینی شاهد ایجاد شرایط فروش سهل‌تر و عرضه اقساطی خودروها هستیم.تخفیف 26 میلیون تومانی در عرضه برخی خودروهای چینی از جمله نمونه‌های این کاهش قیمت است. به‌ طوری‌که قیمت یک محصول شاسی بلند چینی اخیراً از 115 میلیون تومان به 89.5 میلیون تومان رسیده است.برخی شرکت‌های خودروساز داخلی نیز با ارائه فروش اقساطی در محصولاتشان مانند سراتو و چانگان سعی کرده‌اند میزان فروش خود را افزایش دهند، هرچند اتفاق خاصی در این بخش نیز نیفتاده است.

 

 

 

افت چند میلیون تومانی قیمت خارجی‌ها

 

در بررسی بازار خودروهای خارجی نیز باید به کاهش قیمت برخی از این محصولات اشاره کنیم، به‌ طوری‌که قیمت اپتیما مدل 2015 با کاهش 5 میلیون تومانی به 153 میلیون تومان رسیده است.قیمت اسپورتیج مدل 2015 نیز با افت 4 میلیون تومانی در بازار به 152 میلیون تومان رسیده است.درمورد مزدا 3 نیز می‌توان به کاهش 14 میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کنیم که در حال حاضر حدود 114 میلیون تومان به مشتریان عرضه می‌شود. دلیل این کاهش قیمت، ارائه تخفیف از سوی شرکت عرضه‌کننده این خودرو است.

 

 

ارتقای کیفیت و کاهش قیمت تنها راه خودروسازان

ازطرف دیگرعضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با اشاره به تشکیل "کمپین خرید خودروی صفر کیلومتر ممنوع" گفت :

 تنها راه ایجاد انگیزه مجدد در مردم برای خرید خودوری ملی ارتقای کیفیت تولیدات ملی به گونه ای که توان رقابت با تولیدات خارجی را داشته باشند.

 

حسین گروسی تصریح کرد: درحال حاضر کاهش هزینه تولید خودروی ملی یکی از راهکارهای ایجاد توان رقابت با تولیدات خارجی است که باید مدنظر مسئولان قرار بگیرد.

 

 

 

 

 

 

دوره تولید محصولات بی کیفیت با برداشتن تحریم ها گذشته

وی با تاکید براینکه رونق تولید خودرو نیازمند وجود پیش فرض‌هایی چون حمایت دولت از تولیدکنندگان و ایجاد انگیزه‌هایی برای تولید با کیفیت است، افزود: دوره تولید محصولات بی کیفیت با برداشتن تحریم ها گذشته ،از این رو باید راهکار جدیدی برای کسب بازار چه در داخل و چه خارج دنبال شودو ادامه روند بی رغبتی مردم نسبت به خرید خوروی ملی رکود در بازار را رقم خواهد زد.

پشت پرده کمپین نخریدن خودروهای داخلی

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی تلفیقی از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان ایرانی با دست‌های پشت پرده و سازمان‌دهی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای است.

 

مجتبی نظری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با امیدواری‌های ایجاد شده در دوره پس از توافق هسته‌ای، برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای وارد جنگ بازار شده و با سوءاستفاده از احساسات مصرف‌کنندگان، کمپین نخریدن خودروهای داخلی را سازمان‌دهی کرده‌اند.

در این کمپین خواسته‌ها و توقعات مصرف‌کنندگان از خودروسازان داخلی به‌حق و درست است

وی ادامه داد: در این کمپین خواسته‌ها و توقعات مصرف‌کنندگان از خودروسازان داخلی به‌حق و درست است به‌گونه‌ای که مصرف‌کنندگان توقع افزایش تنوع و کیفیت محصولات در سال‌های گذشته را داشتند که البته خودروسازان به دلیل شرایط تحریم و نبودن امکان همکاری با خودروسازان جهانی نتوانستند نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند. از آن سو نیز در برخی دولت‌های گذشته نگاه سیاسی به صنعت خودرو وجود داشت و درآمدهای خودروسازان به جای آنکه صرف تحقیق و توسعه و طراحی محصولات جدید شود صرف مصارف دیگری شد که این نیز باعث شد خودروسازان نتوانند توقعات مردم را برآورده کنند.

 

او که مشاور یکی از خودروسازان داخلی نیز هست با بیان اینکه بنابراین در چند سال اخیر مطالبات انباشته‌ای از خودروسازان در بین مردم شکل گرفته است، تصریح کرد: دقیقا در همین فضا و در شرایطی که خودروسازان با توافق هسته‌ای به دنبال مشارکت با خودروسازان جهانی، انتقال تکنولوژی و تولید محصولات جدید هستند؛ برخی واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای احساس خطر کرده و نسبت به سازماندهی و جهت‌دهی کمپین نخریدن خودروهای داخلی اقدام کرده‌اند.

واردکنندگان متخلف و گران‌فروش با سوءاستفاده از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان سعی برسوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کره‌ای دارند

نظری ادامه داد: براساس شواهد موجود این واردکنندگان که بعضا پرونده تخلفات آنها به دلیل گران‌فروشی از سوی برخی مراجع رسمی کشور اعلام شده و در دست بررسی است، با سوءاستفاده از احساسات و خواسته‌های به‌حق مصرف‌کنندگان سعی در تضعیف صنعت خودروی داخلی با هدف سوق دادن تقاضای بازار به سمت خودروهای وارداتی چینی و کره‌ای دارند. این وضعیت در حالی است که در شرایط سخت تحریم و زیان‌دهی خودروسازان، این شرکتها از بیکاری کارگران جلوگیری و هم‌اکنون نیز به دنبال مشارکت با خودروسازان خارجی و انتقال تکنولوژی برای جبران کمبود تنوع محصول در سال‌های گذشته هستند.

 

وی خاطرنشان کرد: البته این همکاری‌ها زمان‌بر بوده و حدود یک سال و نیم تا دو سال زمان می‌برد تا محصولات جدید حاصل از همکاری‌ خودروسازان داخلی و خارجی وارد بازار شود با این حال واردکنندگان خودرو با پیش‌بینی این موضوع، از هم‌اکنون به دلیل از دست دادن بازار در‌ آینده احساس خطر کرده و می‌خواهند با هدایت کمپین‌های این‌چنینی، سوار بر موج احساسات مردم شده و ذائقه مصرف‌کنندگان را به سمت خودروهای چینی و کره‌ای کشانده و بازار خود را حفظ کنند.

 

 

 

 

تحریم خودروی ایرانی به نفع واردکنندگان است نه مردم

 

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی نیز گفت: کمپین نخریدن خودروهای داخلی نه به نفع مصرف‌کنندگان و نه به نفع صنعت داخلی است بلکه منافع آن تنها به واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای می‌رسد.

 

شهرام آزادی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: به نظر من زمینه‌های شکل‌گیری کمپین نخریدن خودروهای داخلی به توقعات شکل گرفته در بین مصرف‌کنندگان پس از توافق هسته‌ای بازمی‌گردد.

درکمتراز شش ماه تا یک سال دیگر نمی‌توان انتظار کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها را داشت

وی با بیان اینکه مردم انتظار دارند با توافق هسته‌ای قیمت کالاها از جمله خودرو کاهش یابد، خاطرنشان کرد: با این حال با فرض حل قطعی تحریم‌ها نیز، به نتیجه رسیدن همکاری‌های مشترک با خودروسازان خارجی به شش ماه تا یک سال زمان نیاز دارد و تا آن زمان نمی‌توان انتظار کاهش قیمت و افزایش کیفیت خودروها را داشت.

 

عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی ادامه داد: بنابراین در این شرایط نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی راهکار مناسبی برای تحقق هدف کاهش قیمت و افزایش کیفیت این محصولات نیست بلکه این کار راه را برای نفوذ بیشتر خودروهای چینی به بازار ایران فراهم می‌کند.

کیفیت بیشتر خودروهای چینی مونتاژی در ایران کمتر از خودروهای داخلی است

وی افزود: این در حالی است که کیفیت بیشتر خودروهای چینی مونتاژی در ایران نیز کمتر از خودروهای داخلی است و بنابراین با خریدن این خودروها نمی‌توان کمکی به افزایش رقابت در صنعت خودروی داخلی و رشد کیفیت محصولات آن کرد.

ایجاد اشتغال برای کارگران چینی و کره‌ای به بهای بیکاری کارگران ایرانی نه تنها مشکلی از مصرف‌کنندگان ایرانی حل نمی‌کند بلکه مشکلی به مشکلات جامعه اضافه خواهد کرد

آزادی با بیان اینکه مصرف‌کنندگان اگر خودروی ایرانی نخرند باید خودروهای چینی با قیمت مشابه یا خودروهای کره‌ای با قیمت بالاتر را جایگزین کنند، تصریح کرد: خودروهای چینی و کره‌ای با توجه به سطح قیمتی‌شان می‌توانند تا حدی جایگزین خودروهای داخلی شوند اما ایجاد اشتغال برای کارگران چینی و کره‌ای به بهای بیکاری کارگران ایرانی نه تنها مشکلی از مصرف‌کنندگان ایرانی حل نمی‌کند بلکه مشکلی به مشکلات جامعه اضافه خواهد کرد.

 

وی خاطرنشان کرد: اگرچه زوایای راه‌اندازی و گسترش کمپین نخریدن خودروهای صفرکیلومتر داخلی چندان روشن نیست اما مطمئنا واردکنندگان خودروهای چینی و کره‌ای تنها قشری هستند که از موفقیت چنین کمپینی متنفع خواهند شد.

 

 

برای جلوگیری از سودجویی واردکنندگان متخلف و گران‌فروش خودرو

بایدکمپین «خرید خودروی صفر خارجی ممنوع !» تقویت شود

اگر به تفاوت قیمت خودروهای خارجی در ایران وامارات نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که به جای کمپین خرید خودروی صفر کیلومتر ممنوع ،بایدکمپین «خرید خودروی صفر خارجی ممنوع !» تقویت شود. چرا که در دوران تحریم وارد کنندگان سودجو، متخلف و گران‌فروش خودروی خارجی گاها سودهای بیش از 100درصدی به جیب زده اند .لااقل در خرید خودروی داخلی یک توجیه منطقی برای اشتغال هموطنانمان داریم ولی در خرید خودروهای خارجی باتفاوت قیمتهای بالا چه دلیلی داریم؟ صد حیف که   صفحات محدود این نشریه جایی برای انعکاس زوایای پنهان و انبوه کلاهبرداریهای بعضی از این واردکنندگان سودجو را ندارد .

به هرحال خودروهای خارجی همچنان در بازار یکه‌تازی می‌کند و تفاوت قیمت میلیاردی در ایران و امارات روایتی دیگر دارد. جالب است بدانید تا پیش از دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، بودند افرادی که اگرچه به ظاهر، خودرویی صفرخارجی را خریداری کرده بودند اما در واقع، بسیاری از آپشن‌هایی که نمایندگان اصلی خودروسازان خارجی بر روی یک خودرو قرار می‌دادند را نمی‌دیدند و در واقع، در امارات با هماهنگی واردکنندگان برای کسب سود بیشتر، برخی آپشن‌ها از روی خودرو برداشته می‌شد یا حتی برخی قطعات اصلی خودرو تغییر می کرد اما مصرف کنندگان بدون اطلاع و البته بدون دسترسی به اطلاعات و کاتالوگ‌های اصلی یک خودروی خارجی، اقدام به خرید کرده و به آنچه که به عنوان یک خودروی خارجی می‌خریدند، می‌بالیدند، در حالی که کلاه گشادی به سر آنها رفته بود که البته عدم شفافیت بازار و وجود رقابت، این وضعیت را برای آنها رقم می زد.

حتی بودند واردکنندگانی که با کارت‌های بازرگانی جعلی یا حتی کارت‌های بازرگانی افرادی در روستاهای دورافتاده، اقدام به واردات خودرو می‌کردند و هیچگونه نام و نشانی از خود نیز در بازار به جا نمی گذاشتند. نه مالیاتی می دادند و نه در قبال ارایه خدمات به مصرف کنندگان، خود را مسئول می دانستند. حال و روز نبود نمایندگان رسمی خودروسازان خارجی هم روایتی برای خود دارد.

تفاوت نرخ خودروهای وارداتی در ایران و امارات

در این میان اگرچه واردات خودروهای خارجی و قیمت‌گذاری آنها هم دستورالعملی جداگانه دارد اما به هرحال، به نظر می رسد کمتر واردکننده‌ای این دستورالعمل را رعایت می کند یا شاید هم، این دستورالعمل، نرخ‌گذاری معقولی ندارد.

دلیل این مدعا هم تفاوت قیمتی است که از امارات تا ایران، برای خودروهای خارجی وجود دارد. البته زمزمه ورود نمایندگان رسمی خودروهای خارجی و بازگشایی دفاتر آنها در ایران شاید بتواند اندکی طلسم قیمتی خودروهای وارداتی را بشکند.

بررسی های خبرگزاری مهر حکایت از آن دارد که تفاوت قیمتی که میان خودروهای خارجی در امارات با ایران مشاهده می شود، گاه به حدود یک میلیارد تومان هم می‌رسد. در این میان همین واردکنندگان نیمه رسمی باز هم از تعرفه و شرایط ورود خودرو و مسائلی از این دست، نالان هستند و می گویند که به ظاهر، تعرفه ۴۵ درصدی برای واردات خودرو لحاظ شده است.

واردکنندگان بر این باورند که آنچه تفاوت قیمت را میان خودروهای خارجی در ایران و امارات رقم زده، مسائلی از این دست است و البته نرخ موثر ارز که به گفته آنها، ۶۵۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان است. به هرحال بازار خودروهای خارجی در ایران به لحاظ قیمتی، شرایطی متفاوت دارد. 

جدول تفاوت میلیاردی قیمت خودروهای وارداتی در ایران و امارات

نام برند

نام خودرو

قیمت نمایندگی در ایران

قیمت در امارات

هیوندا

اکسنت فول کامل

از ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان

از ۴۰ میلیون تومان تا ۴۷ میلیون تومان

النترا (فول آپشن)

۱۲۰ میلیون تومان

از ۶۰ میلیون تا ۶۳ میلیون تومان

جنسیس کوپه

۲۸۰ میلیون تومان

از ۱۶۶ تا ۱۸۹ میلیون تومان

تویوتا

کمری

از ۱۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۸۳ میلیون تومان

از ۸۰ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان

پرادو ۴ در

۳۲۵ میلیون تومان

از ۱۵۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان

پورشه کاین جی تی اس

 

۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون تومان (در بازار)

۳۳۴ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان

مزدا

مزدا ۲ هاچ بک فول

۶۹ میلیون تومان

۴۵ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان

مزدا ۳ هاچ بک

۹۵ تا ۱۰۵ میلیون تومان

۶۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

کیاموتور

موهاوی

۲۲۵ تا ۲۳۵ میلیون تومان

۱۰۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان

سول موتور ۱.۶


گروه خبری : اخبار و اطلاعیه ها
منبع : اقتصاد شرق
آخرین ویرایش : 1394/06/03 -- 05:38:16
نویسنده : محمدعلی جعفرپور مقدم
تعداد بازدید : 1758

 

موسسه حضرت رسول

استانداری خراسان جنوبی

روزنامه آوا خراسان جنوبی

همکدسازی

 

نشریه اقتصادشرق


طراحی و پیاده سازی توسط : گروه نرم افزاری راک